zondag 22 juni 2014

Het lukte voor geen meter

En voor de zoveelste keer maak ik een slag in de lucht. Tik de bal op z'n kop, hak plaggen, beland van de ene bunker in de andere bunker. Ik begin mijn geduld te verliezen en pak bij de volgende hole de club die me altijd red. Maak een schitterende swing, en...ja hoor..... in de rough.


Help

 

En daar lig ik dan, of feitelijk mijn balletje. Uitgeteld aan de kant. Diep in de bosschages, en ook nog eens aan de rechterkant van de baan. Links vind ik op de één of andere manier makkelijker spelen en dus minder erg. Magisch denken hoort wel bij golf en nu ik dus rechts lig weet ik zeker dat het niets meer word vandaag. Het is gedaan met positief denken, gefocust zijn op de volgende stap en niet verder denken. Al het aangeleerde gedrag in één klap weg en terug in mijn oude ik. Help. What happened? Een mooi moment om de clubs even in de tas te laten en al lopend de volgende hole(s) te doen. Reflectie.



Kennis en kunde 




Had ik voldoende kennis en kunde 'in huis' om deze course te doen? Had ik van te voren de 'baan gelezen' en een strategie bepaald?  De juiste clubs in mijn tas gestopt? Volgens mij wel. Het was bovendien geen nieuwe baan, maar één waar ik geregeld op speelde. Zou dat het zijn? Was ik niet alert genoeg? Het voorspelbare van een bekende baan? Ook dat was er volgens mij niet aan de hand. Het spel is altijd anders omdat de omstandigheden altijd weer anders zijn. De vorige avond had het geregend dus de 'green' was gladder. En er stond een stevig wind uit het westen. Zeker iets om rekening mee te houden. Wat was het dan waarom het niet ging zoals ik wilde?



Voelen

 


Vergelijk de kennis en kunde, het vermogen om bijvoorbeeld de baan te lezen, een juiste keuze uit de voorraad clubs te maken en daar ook mee te kunnen slaan,  met de 'harde kanten' van een CV of functie-omschrijving. Met mijn opleiding en competenties was niets mis. Het zat 'm in de 'zachte kanten'. In dit geval het voelen van weerstand en dat gevoel omzetten in concreet gedrag. Ik was me wel bewust van de regen en de wind maar zette dit bewustzijn niet om in passend gedrag. Ik werd alleen maar steeds bozer omdat de wind mijn bal meenam, omdat de regen mijn bal sneller liet roller.  En dit is iets wat ik in werksituaties ook van mezelf herken.


Wat helpt? 

 

Ik vind mijn vak leuk (het golfspel leuk) en dus ga ik soms voorbij aan zaken die de uitoefening van mijn vak bemoeilijken. Weerstand bij collega's. Ik ga te snel, ben te enthousiast, vergeet dat er ook een praktische kant aan een idee zit. Denk dat door mijn enthousiasme voor een project de collega's 'vanzelf' wel meegaan. Vergeet in de snelheid dat iedereen een mening heeft. En dat het belangrijk is daar ruimte voor te geven. Door de weerstand wel te voelen maar er aan voorbij te gaan, sla ik geregeld de bal mis. Kom in m'n eentje met m'n goede ideeën in de rough terecht en moet mijn collega's 'voor' laten gaan. Wat helpt? Bewustzijn. Door mijn gedrag in het golfspel te analyseren en te koppelen aan een werksituatie kan  ik in soortgelijke gevallen door visualisatie van het golfspel sneller bijsturen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten